الأصل العرقي لسكان مصر عبر العصور

العصر الحديث عصر النهضة المصري مصر الأسلامية مصر البطلمية مصر الرومانية مصر الفرعونية
شارك التدوينة مع اصحابك بكل الحب..!
  • 238
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    238
    Shares

ناس كتير بتسأل عن الأصل العرقي لسكان مصر، هل هم أفارقة ولا عرب ولا ايه بالظبط؟.. ناس كتير بتتحيز لأن مصر دولة عربية يغلب عليها العرق العربي، بدليل ان اللغة العربية هي اللغة الرسمية. في حين المتحيزين للقومية المصرية بيؤكدوا ان المصريين مش عرب لا دلوقتي ولا زمان!.. رغم النزوح العربي من اليمن وشمال الجزيرة العربية لمصر فترة عهد الدولة الأسلامية والأموية ومابعدها (للمزيد راجع هنا). والأقباط بيؤكدوا إن مصر مسيحية الأصل رغم ان ديانة قدماء المصريين ماكانتش المسيحية ورغم تحول عدد كبير من سكان مصر للأسلام قبل بداية العصر الفاطمي (راجع هنا)، ونرجع لسؤالنا تاني، ايه هوا الأصل العرقي لسكان مصر عبر العصور؟.. ودا اللي هانجاوب عليه بشيء من التفصيل في التدوينة دي.. خليكو معانا..

 IMG_3138

هجرات الشعوب في عصور ماقبل التاريخ

في عهود ماقبل التاريخ، حدثت هجرات من أماكن كتيرة بالعالم بحثا عن المرعى و الصيد، زي الهجرات اللي حصلت من الهند لأوروبا ونتجت عنها شعوب كتير في اسيا واروربا، وزي الهجرات اللي حصلت من وسط وشمال افريقيا بعد تصحر الأراضي وتكون الصحراء الكبرى، لوادي النيل وساحل افريقيا الشمالي ونتج عنها شعوب اقليمية عايشة في المناطق دي لغاية النهاردا.

1200px-Spreading_homo_sapiens.svg

 وفي وادي النيل ونظرا لوجود المرعى والماء واعتدال الجو، دا شجع كتير على الأستقرار وعدم استكمال الهجرات لمكان تاني، فتكون 3 شعوب قريبة من بعض في حاجات كتير اوي: المصريين، والكوشيين (السودانيين)، والبجّا (شعوب اعالي النيل واللي بيسميهم علماء الأنساب بالسلالات الحامية نسبة لحام بن نوح عليهم السلام). وكانت صحراء جنوب اسوان وشلالات النيل الأول والثاني والثالث حواجز طبيعية ترسخت عبر السنين بين شمال وجنوب الوادي، كمان صحراء وجبال الجهة الشرقية، وصحراء ووادي الرمال بالجهة الغربية شجع على زيادة تركيز السكان في ضفاف نهر النيل. كمان حدثت هجرات في عصور لاحقة من شعوب البحر (سكان الجزر في البحر المتوسط وجنوب اسيا الصغرى و اليونان) الى منطقة شرق المتوسط (ساحل الشام) وشمال مصر، سكنوا سواحل وأواسط الدلتا وانهصروا مع سكان الوادي اللي هاجروا من الصعيد نحو الشمال عبر مئات بل ألاف السنين!.. ولما قام التاريخ المصري فى 3500 ق.م. وجدنا شعبين في الشمال (الدلتا) ويعتبر خليط من الشعوب الحامية وسكان البحر المتوسط، والجنوب (مصر العليا) وأغلبه من سلالات حامية زي ماقلنا. تم توحيدهم عبر حروب طويلة وقيام المملكة المصرية الموحدة ذات التاج الأحمر والأبيض المعروفة في التاريخ المصري القديم.

مصر-العليا.jpg

بداية ظهور الشخصية المصرية

خلال العصور اللاحقة لعصر توحيد مصر في عهد الملك مينا (نارمر) تقريبا 3200 ق.م. لا تزال الهجرات مستمرة لكنها كونت شعوب بقا سهل تمييزها عن المصريين اصحاب البلد الأصليين، زي ماهو موثق في جدران مقبرة سيتي الأول (الدولة الحديثة) تمييز بين الشعب المصري والكوشي (نوبي أو سوداني) والأشوري (سكان الشام وشمال العراق) والليبي (سكان ساحل افريقيا الشمالي برقة وطرابلس) بل والأوربيين سكان اسيا الصغرى والجزر اليونانية وجنوب اليونان. وكانت الطبقة الحاكمة في مصر غالبا ماتكون من حكام مصريين أبا عن جد، الا لو حصل احتلال زي الهكسوس لمدة 150 عام (للمزيد طالع هنا) فكانت الطبقة الحاكمة من الأجانب، وكمان في نهاية عصر الدولة الحديثة وبداية عصر الأضمحلال، تملك العرش بعض الأسرات من أصل ليبي زي الملك شيشنق وابسماتيك، ودول وإن كانوا أصلهم مش مصري ألا انهم ارتدوا الزي المصري وظهروا امام الشعب بالصورة المصرية التقليدية المعروفة علشان الشرعية في الحكم والمطالبة بالعرش!..

race1tumblr_inline_nvln4oz19t1sa6g3f_500

في العصر البطلمي حدث نزوح كبير لسكان جنوب اليونان لأستيطان المملكة الجديدة في شمال مصر في ظل القيادة البطلمية اليونانية العرق والثقافة، ودا شجع شعوب تانية للهجرة لمصر وسكن مدينة الأسكندرية اللي اسسها الأسكندر الأكبر في 332 ق.م. وتم توسيعها اكثر من مرة في خلال العصر البطلمي. وسكن اليونانيين مناطق عديدة في شمال الدلتا، في حين ظل الصعيد (مصر العليا) بعيد عن تأثير الثقافة البطلمية من حيث اللغة والعادات والأداب والملابس والديانة، وظل محتفظ بصورته المصرية القديمة لغاية عصر دخول المسيحية في مطلع القرن الأول الميلادي. للمزيد عن تأثير اليونانيين في مدينة الأسكندرية طالع هنا.

ptolemic alexandrians

وعلى الرغم من وقوع مصر في براثن الأحتلال الروماني لأكثر من 600 عامأ ألا ان مصر كانت بالنسبة للرومان مجرد عبيد وأرضهم غنيمة، ولم تكن يوما ضمن الأراضي الرومانية اللي بياخد اهلها الجنسية الرومانية زي أسيا الصغرى وبعد مناطق شمال سوريا، ودا ساعد المصريين أكثر على الأحتفاظ بثقافتهم وهويتهم المصرية والخروج بها سليمة بعد فترة طويلة من الأحتلال، كمان كان المصري يصعب عليه الزواج من الأجنبية نظرا للتقاليد اللي مازالت موجودة لغاية النهاردا، يعني الفلاح المصري القديم ماكانش يتزوج الا مصرية عشان نتجب له اولاد مصريين يرثوا الأرض يعمروا البيت. كمان كان صعب على المصري انه يترك ارضه ويهاجر لمناطق اخرى ودا اللي حافظ على الهوية المصرية لفترات طويلة جدا من التاريخ بالمقارنة بشعوب اخرى.

الأسكندرية في بدايات العصر الأسلامي

“البوتقة” المصرية تصهر كل من يدخل بها

وبعد دخول العرب لمصر نشطت حركة الهجرة من شمال شبة الجزيرة العربية (تبوك) وبعض مناطق في اليمن (عك وغافق) واستوطنوا منطقة الفسطاط ومنها نزحوا في مراحل لاحقة لشمال ووسط وجنوب الصعيد. ويمكن دا ساهم في تغيير التركيبة السكانية للمصريين بدخول العرق العربي وامتزاجه بالعرق المصري القديم اللي احتفظ بنقاؤه تقريبا لألاف السنين!.. ودا بدأ بصورة ملحوظة مع بدايات العصر الفاطمي زي ماتكلمنا سابقا (طالع هنا). ومع استقلال مصر عن دولة الخلافة في بغداد في عصر الطولونيين والأخشيديين ومابعدهم، نزح لمصر كثير من عائلات تركية وفارسية ومغربية وسودانية، لأسباب عديدة سياسية او للتجارة، وحافظت على هويتها بعض الشيء في مقابل الهوية المصرية لأنهم كونوا طبقة اشبه بالنبلاء، ولكنهم تغيروا شيئا فشيئا حتى انصهروا في البوتقة المصرية ودخلوا في التركيبة السكانية المصرية بنهايات العصر المملوكي وبدايات العصر العثماني. وبيسجل كتاب (المجتمع والأقتصاد في مصر وشرق المتوسط 1600: 1900) تأليف أندريه ريموند، نزوح أكثر من 52 أسرة من بلاد المغرب العربي للأستيطان في مصر ، ولا تزال اسماء عائلاتها موجودة لليوم ولكنها طبعا ولبعد المسافة الزمنية تخلت عن اصلها المغربي ودخلت ضمن التركيبة السكانية للشعب المصري. اهمها قبائل اولاد علي الأحمر واللي استوطنت ساحل مصر الشمالي ومطروح وحتى السلوم، ولسة بتحتفظ بهويتها العربية البدوية ولهجتها في الحديث لغاية النهاردا. وتقبل المصريين كل من نزح عليهم بسلام وشوية بشوية بدأوا في الأختلاط والزواج معهم مما ساهم في انصهارهم داخل المجتمع المصري الكبير.

قوافل خارج أسوار القاهرة - القرن 15

وفي عصر محمد علي باشا وما بعده شهدت مصر نزوح من كثير من عائلات واسر يونانية وايطالية ونمساوية ومجرية وغيرها، هربت من الفقر و الحروب في بلادها وجاءت للتجارة والتربح في بلاد ناشئة (زي ماكانوا شايفينها زمان) بالذات من تجارة الأثار اللي نشطت جدا في اوروبا في الوقت دا، ومع بعد الفترة الزمنية دخلوا الأجانب ضمن التركيبة السكانية للشعب المصري اواخر القرن التاسع عشر واوائل القرن العشرين وان كانوا حافظوا لحد كبير على هويتهم ولغاتهم وعاشوا في جاليات منغلقة عن المصريين لغاية بعد قيام ثورة 1952 ونظرا لخوفهم من النظام المصري في الوقت دا فقرر جزء كبير منهم العودة لبلاده الأصلية واللي فضل منهم عاش في هدوء وشوية بشوية اندمج في المجتمع المصري (طالع شخصية مصر لجمال حمدان).

d8b4d8a7d8b1d8b9-d8b9d985d8a7d8af-d8a7d984d8afd98ad986

المصريون ليسو عربا ولا أفارقة!

خلاصة الكلام وزي مابيقول الدكتور زاهي حواس في مقال له بعنوان (توت عنخ امون لم يكن اسود): “ان المصريين ليسوا عربا ولا أفارقة رغم وقوع مصر ضمن القارة الأفريقية..” وطبعا يقصد ان موقع مصر الجغرافي سمح لها بالأحتفاظ بهويتها لسنين طويلة رغم كثرة النزوح، فدوما كانت شخصيتها تطغى على شخصية المستعمر او النازح.. وليس العكس. واليوم تعيش بعض اقليات أمازيغية في واحة سيوة، ومن (البجا) في مثلث حلايب بحدود مصر الجنوبية ولكنها لم تتأثر ولم ثؤثر في الشخصية المصرية التأثير القوي.

181-1

فعلى الرغم من انتشار اللغة العربية في مصر، فلم تتغير عادات السكان الأصليين كعادات العرب القادمين من شبه الجزيرة وظلت عاداتهم كعادات وموروثات شعب مصر منذ الاف السنين (طالع هنا)، وعلى الرغم من استعمار العثمانيين لمصر لفترة تفوق 350 عام، فلم تنتشر لغاتهم ولا عاداتهم في مصر وان كانت دخلت بعض كلمات في العامية المصرية (طالع هنا)، وقديما احتل الرومان مصر لأكثر من 650 عاما ولم يتكلم المصريين اللاتينية، واحتل الأنجليز مصر لأكثر من 70 عاما ومازال العوام يتكلمون العامية المصرية ودرجاتهم ضعيفة في اللغات الأجنبية بالمدارس!!.. فمصر، كانت ولاتزال، بوتقة ينصهر كل من يقع فيها ليدخل ضمن خليط عجيب من الصعب تمييز اصله وان كان متفردا عبر العصور.

لطفا لو اعجبتك التدوينة واستفدت من معلوماتها انك تشيرها لأصدقاءك للفائدة، وماتبخلش علينا بالفولو للمدونة وصفحاتنا على مواقع التواصل الأجتماعي الموجودة على جنب.. وشكرا


شارك التدوينة مع اصحابك بكل الحب..!
  • 238
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    238
    Shares
  •  
    238
    Shares
  • 238
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

214 thoughts on “الأصل العرقي لسكان مصر عبر العصور

  1. يعنى م الاخر انت تقول ان مصر بزرميط خليط من البشر ليس لهم اصل واحد طب انت عايز تقول ايه الخلاصة يعنى ايه وض اكثر ولا انت لك تفسير اخى ارجو الرد

    1. في الإسلام لا يوجد شيء اسمه استعمار أو احتلال إذا كان القادم مسلم نحن أمة واحدة يجمعنا لا إله إلا الله محمد رسول الله المسلم القاضي من الشام يكون قاضيا في الأندلس أو تونس أو أي من بلاد المسلمين

      1. لا اظن ان كلامك تم تنفيذه على ارض الواقع في اسنه من سنوات التاريخ الأسلامي في الشرق الأوسط، هو كلام يردده فقط المتيمين بأمر الخلافة الأسلامية ولكن ليس له اي اساس تاريخي أو واقعي.. تحياتي

        1. الموضوع مش كدا.. هل المسلم القادم في جيش غازي يقتحم اسوار مدينه يسكنها المسلمين سيمنعه اسلامه من استحلال رقاب المرابطين دفاعا عن مدينتهم؟.. هل هايقول هما مسلمين زينا ولا هايحاربهم؟
          هل هايمنعه اسلامه من جباية الضرائب الفادحة بصور تخلو من الانسانية وهايقول دول مسلمين؟

          مع الاسف التاريخ مش بيقول كدا.. ارجعوا للتاريخ وبلاش تعصب للاديان..

    2. مقال رائع وتقديرى لكاتبه وناشره …وارجو من لا يدرك قدرالتاريخ وعراقة العرق المصرى الذى امتد الى سائر اابلدان التى حولىمصر كما جاء اليه ايضامن حولها ..واسم مصر هو اسم اول من سكنه وهو مصرايت بن نوح وتلذى سميت مصر على اسمه وليعلم من لا يعلم ان لفظ الكعبه هو مسمى مصرى قديم ويعنى الجسم المكعب وايضا كلمة مكه وهى ابضا هيروغليفيه وتعنى بيت اانور ويماها المصريون القدماء لان كان بها بيت الله وهو ااكعب وكانوا يعتقدون ان نور خالق الكون يشع منها .

    3. وماهوالعبب في ان يكون المصريون خليطا من كافة شعوب الارض مصرلييت قبيلة بل هي دولة بمعني الكلمة

    4. لا… مش شعب بزرميط و لا حاجة زي ما حضرتك بتقول.
      الفكرة ان ارض مصر و موقعها الجغرافي هي الميزة.. فكانت مصر على مر العصور مقصد للناس و بالتالي جاءها الكثير من الشعوب و الأصناف البشرية ، و من عرف قيمة هذا المكان و أحبه طبيعي جدا ان المكان هيحبه و ده اللي حصل مع المصريين القدماء لما عرفوا قيمة الارض دي و حبوها هي كمان لم تبخل عليهم في شيئ يعني من الآخر يا فندم العبقرية في الأرض مش في اللي ساكنين عليها…
      و اليوم هو اكبر دليل على صحة هذا الكلام.. شوف حال مصر دلوقتي عامل ازاي لان اللي عايشين علي ارضها ما يعرفوش عنها حاجة.
      تحياتي

  2. كلام جميل بس لي تحفظ
    احنا كنا جزء من دوله اسلاميه علي راسها العثمانيين
    مش هما كانو مستعمرين مصر

  3. مقال مبسط ومفيد لكن للتعمق يجب قراءة كتاب د.جمال حمدان لمعرفة كيف اثرت جغرافية وتميز المكان والموقع في تكون الهوية والشخصية المصرية بالتفصيل.

  4. التفاصيل شيقة ولكن ينقصها تسجيل (طبعا تقريبى) للأعداد النازحة فى مختلف العصور مقارنة بتعداد السكان المصرى الأصلى. ياريت الدراسة تكتمل للقارئ حتى يكون اقتناعه مبررا.

    1. هاها، هو بالدراع يعنى ان مصر والفراعنة كمان من الجزيره، طب سيادتك اتعملت فعلا دراسات لل DNA وطلع المصريين مالهمش اى علاقه بالعرب.

    2. الأبحاث كشفت أن 17 % فقط من المصريين هم من أصول عربية، أما 68% فهم من أفريقيا الشمالية، و 4 % من الشتات اليهودي، و3% من أفريقيا الشرقية، و3% من آسيا الصغرى، و 3 % من جنوب أوروبا.

  5. التقرير فيه مغالطات كثيرة اولا الفراعنة هم من الاقوام السامية التي هاجرت من شبه الجزيرة العربية الى مصر منذ الا ف السنين بعدين العرب هاجروا الى مصر بعد لاسلام وكانت مصر جزء لا يتجزء من الحضارة الاسلامية العربية التي يحاول تقرير ان يتبرأ منها وكان وجود كم نفر هاجر من افريفيا او اوربا او اسيا هم الاغلبية لا يا اخي ان سكان مصر هم من العرب بل وحتى الافباط اصلهم من الجزيرة العربية ايضا والله اعلم ممكن يحصل التاكد بدراسة الDNA الحامض النووي للشعوب واتاكد من ذالك

    1. كلام مظبوط واذيدك من الشعر بيت ان فيه عالمة المانيه تخصصها فى علم الجينات الوراثيه الDNA عملت تحليل لبعض الناس من اول وجه قبلى الى البحري لقيتهم مقاربين لبعض بنسبه 97% وكانت مزهوله لانها لم ترا شعب بهذا التشابه فى الجينات الوراثيه

      1. المفترض ان من الطبيعي ان تكون الجينات متقاربة بنسبة كبيرة جدا وده ميدعوش للزهول ولا حاجة ، البشر كلهم اصلهم واحد ( ءادم وحواء ) وبعد الطوفان العظيم مفضلش على الارض غير ولاد سيدنا نوح وكل اللي على الارض الان ذريتهم ، وطبيعي جدا ان الاخوات تبقى جينتهم متقاربة

      2. كنت أعتقد أن هذا الموضوع أهم من أن يؤخذ بجهل وتعصب وإستهانة بعض المعلقين؛ نحن لا نريد التباهي الفارغ الجاهل ولا التميز عن الآخرين ولكن فقط معرفة الحقائق بعد أكاذيب عشرات السنين فى التعليم والإعلام. الحجر الذى لايكذب يحكى حضارة مسجلة منذ ٥٠٠٠ سنة (٣٢٠٠ ق.م) بواسطة شعب أفريقى مزارع من هذا الوادى لا علاقة له بالقبائل الأسيوية الرعاة الرحل الذى فى أوقات إستقبل بعض الأعداد المهاجرة بحثا عن الحياة وإستقرت بمصر ولكن لا يغير هذا الأصل العرقى لأصل الشعب. الدين واللغة ياسعادة لا تغير الأصل العرقى وإلا أصبح السيراليوني الأفريقى فرنسيا والأمريكى إنجليزيا وخلافه. بعض الموضوعية ياسادة!

        1. كلامك مظبوط ولكن ارجو المحافظة على هدوء الأعصاب لأن العلم اولا واخيرا لا ينتشر بالعصبية، احتفاظك بهدوء اعصابك سيجعل من يحاورك يغير في اسلوبه معك بشكل كبير.. وتحياتي

    2. تأليف حلو ملهوش كلام
      ههه سكان العالم كلهم مهاجرين من بلاد الرافدين يعني مكان نوح جنوب العراق
      اما سام لا مش سام فلسطنيين و مصريي و الامازيغ يعني ليبيا مغرب و جزائر من اصل حام
      وعلي فكرة في احاديث تثبت كلامي لو كلامك يميل الي دين
      فياريت كفاية تربط الدين بالعلم لانك مش هتعرف تربط بنهم وخلفيتك دينية مش هتفيدك في مناقشة علمية

    1. دا لو واحد في سنة خامسة ابتدائي كان كتب احسن من كدا
      وطبعا باين في النص الكم الهائل من العنصرية

  6. يعنى اللى فهمته من كلام حضرتك أن فيه أدم مصرى و حواء مصرية وهما دول اللى جه منه الشعب المصرية قبل أن يختلط مع الشعوب الاخرى !!!

  7. الرجاء فقط الكتابة بالعربية الفصحي لغة القرأن والدولة المصرية وشكرا جزيلا علي المعلومات القيمة .

    1. أسفت لإشتراكى مع جهلاء ورعاع فى مناقشة من أى نوع. سأترك هذا الموقع لهم. لك الله يامصر بجهل بعض من يقيمون بك ولاينتمون إليك.

  8. الكلام دا فيه كدا وفيه كدا زي ما اتقول يعني انه ولد سنة رابعة بيحكي لبو عن درس اتاريخ بتاع اليوم في مدرسه بس الكلام دا كولوا موصحيح عشان بناة الاهرام ما كانوا فراعنه والفراعنه كنو عبيدعند بناة الاهرام وربنا غرقهم كلهم في البحر وما بقى واحد منهم خالص ودا الكلام بيعرفو طيب حواس ناس الاثار بتوع اهرام المهم كل الفراعنه هلكو في البحر لكن جاء العرب وحلو مطرحهم بعدين يا خي ما بتعرف قصه ابو زيد الهلالي وكلها تحكي عن الهجرة الكبيرة بتاع عرب نجد والحجاز ودول هما الصعايدة في جنوب مصر وكل سكان الوادي الجديد والواحات ديل اصلهم من قبائل الليبو بتوع ليبيا وحكى عنهم هيرودت ولسع لليوم هم سكان الجنوب والجنوب الغربي لمصر بس كلام الفيس دا مو كولوا موثق

    1. وفي وادي النيل ونظرا لوجود المرعى والماء واعتدال الجو، دا شجع كتير على الأستقرار وعدم استكمال الهجرات لمكان تاني، فتكون 3 شعوب قريبة من بعض في حاجات كتير اوي: المصريين، والكوشيين (السودانيين)، والبجّا (شعوب اعالي النيل واللي بيسميهم علماء الأنساب بالسلالات الحامية نسبة لحام بن نوح عليهم السلام).

      هو المفروض افهم من الكلام ده بقى ان المصريين اصلهم منين ، يعني بتقول المرعى والجو المعتدل شجع على الاستقرار في المكان ، شجع بقى مين اللي هم جايين منين علشان يستقروا في المكان ويكونوا اول من سكن مصر ويتقال عليهم بعد كده المصريين الاصليين .

      وبعدين نسبت البجا لحام ابن نوح عليه السلام ، والمعروف ان بعد الطوفان الكبير لم يبقى على الارض غير ذرية سيدنا نوح عليه السلام وكان معاه على السفينة 3 اولاد ( سام وحام ويافث ) ليه منسبتش اللي سكنوا مصر وبقوا مصريين واللي سكنوا السودان وبقو كوشيين او سودانيين لواحد من ابناء نوح عليه السلام ولا هو كان فيه نسل تاني على الارض ساعتها

  9. والله جميل خالص بنرقص على السلالم لااحنا عرب ولاافارقة ولافراعنة ولاهكسوس ولاحتي هنود حمر الله يخرب بيوتكم خلاص خليتنا. كوكتيل متحلي بعسل نحل وكلة يشرب منة وانت اصلك اية ياعم الصفيح اكيد مملوكي

  10. طيب بعد اللفة الطويلة احنا عرب ولاقبط ولاسودانيين ولاروم ولا أمازيغ ولا مليناش أصل وعلي فكرة ليه إنتهت كل اللغات الأصلية وبقيت العربية وانا أعرف أنه مهما حصل لابد من بقاء اللغة الأم مثل النوبيين فهم يتكلمون العربية بطلاقة ولكن فيما بينهم يتكلمون لغتهم الأصلية

  11. ههههههههه تقرير مغرض وحاقد على مصر والمصريين ولا يستند إلى أى معيار علمى ويستند إلى تخمينات ويحاول أن يضفى عليها صبغة علمية – بقولكم يا كلاب تقاريركم لا تزن جناح بعوضة عندنا هههههههه موتو بغيظكم ( عايزين يعملو وهم ويقنعوا النس بيه وكأنه دراسة علمية خخخخخخخخ ) إتفوووووووووووه عليكم يهود ماسونيين كلاب

  12. إترعبوا من كم المصريين المثقف اللى بيرد عليهم بالحجة والبرهان مش بالوهم ياخيبة أمكم .. تبقوا تجيوا مصرى مثقف وخاين وهو يطبخ لكم الطبخة مش جاهل بتاريخ مصر وعلم الاجناس يا أنجاس – ( من أهم ألعاب اليهود هو تشكيك الشعوب العربية والغسلامية فى تاريخهم وصنع بلبلة وإثارة الفتن ) كل ده ربنا سبحانه وتعالى بيكشفه لنا .. زى ما بيعملو مع المسيحيين – ويعملوا أديان جديدة مثل شهود يهوه وغيرهم لدعوة مسحيين ومسلمين الى دين جديد وفهم جديد للانجيل وهكذا ..

  13. طبيعة البيئه فى مصر لاتسمح لاى مجموعه عرقيه بالانفصال وهذه ميزه لاتوجد فى اى بلد فى العالم وان كان الصين الهند بها هذه الميزه ولكن بدرجه اقل

  14. علميا..أول الجنس البشري بدأ من أفريقيا…في مناطق ما نسميها اليوم كينيا وأثيوبيا منذ ٣ مليون سنة…وعبر ملايين ومئات الآلاف من السنين ومع تغير جغرافية أفريقيا في هذه المناطق وتأقلم الإنسان والحيوان مع هذه التغيرات إتنشر الإنسان من هناك الي ثلاث محاور رئيسية…محور عبر البحر الي ما يعرف اليوم باليمن والسعودية ومنها الي الهند وما بعدها ومحور ثان توجه شمالا الي السودان ومن ثم الي مصر ومن مصر الي ما يعرف اليوم بفلسطين وما بعدها…أما المحور الثالث فقد إتجه الي غرب أفريقيا ثم شمالا الي شمال غرب أفريقيا….كانت مناطق الأمطار في الأزمان السحيقة تتساقط في الثلث الشمالي من أفريقيا…وعندئذ تكون أول جزء مما عرف فيما بعد بنهر النيل داخل ما يعرف اليوم بمصر فقط تعزله عن أفريقيا جبال النوبة ولم تكن هناك في ذلك الوقت أي بحيرات مثل بحيرة فيكتوريا وغيرها. إذا في ذلك الوقت السحيق كان الشعب المصري القليل…نازح بالتدريج من جنوب شرق القارة الأفريقية. إنتقلت منطقة الأمطار جنوبا في أفريقيا الي منطقة الحبشة وبالتالي إلتحم نيل مصر بنيل الحبشة. وبسبب التصحر التدريجي في الثلث الشمالي من القارة الأفريقية إضطر شعوبها الي النزوح الي الشريط المتاح من الماء في مصر..وهنا إختلط الشعبين…وبعد مئات آلاف السنين وإثر تحولات جغرافية في منطقة البحيرات في وسط أفريقيا بدأ منها نهر جديد إلتحم بالنهر السابق من الحبشة ومصر وكون نهر النيل الذي نعرفه اليوم. الشعب الأول الذي سكن وادي النيل تحمل العبئ الهائل من السيطرة علي المياه والإستفادة منها في الزراعة…هذا الشعب لا علاقة له بالعرب والعروبة…حتي شعوب شمال أفريقيا كلها لم تكن عربية….الحضارة الفرعونية المصرية الرائدة لشعوب العالم هي المؤثر الأول علي كل الشعوب المحيطة من اليونان والرومان والعرب دينيا وحضاريا…فقد عبدوا الآلهة المصرية لآلاف السنين قبل أن يخلقوا آلهه خاصة بهم وكانوا يشعرون بالغيرة من مصر لقوة آلهتها كآمون ورع وإيزيس وأوزوريس. الشعب المصري الذي تكون قبل الغزو اليوناني وما بعده كان راسخ العادات والتقاليد يؤيدة تاريخ عريق مما يجعله نواة صعب كسرها مهما تعاقب عليها الغزاة. والذي يحاول جاهدا تفتيت هذه النواة اليوم هو جموع النازحين من الجزيرة العربية الذين غزو مناطق في الصعيد والملايين المصريين الذين أصبحوا يؤمنون بأصلهم العربي وليس المصري متأثرين بالوهابية السعودية التي نجحت في عصر الظلام في غسل عقولهم عن طريق الدعاة الدينيين.

  15. حسب علمي ان الفراعنة هم بأصولهم قبيلة من قبائل العرب وحتى ان بعض الدرسات تقول ان بني أسرائيل هم ايضا قبيلة عربية والعبرية هي اصلا لهجة من لهجات العرب وعندي تحفظ شديد على وصف العثمانين بالاحتلال والاستعمار هذا كلام مرفوظ تاريخيا ومنطقيا ودينيا.

      1. كلام غير منطقي. النوبة هم عرق منفصل و كانت لهم حضارة منفصلة فكيف يكون النوبيين هم المصريين الاصليين؟ كما ان معظم قبائل الجزيرة العربية سكنت جنوب مصر و معظم الصعايدة اليوم لهم جينات عربية.

  16. المصريين هم اصحاب الارض المقيمين عليها من الفراعنة المجردين في النوبه وأسوان والصعيد فقط الباقي مهاجرين من الجزيره ألعربيه والمغرب شمال افريقيا واليونان وقبرص وإيطاليا جنوب أوربا

  17. مش مهم مصر تتبع أي فصيل أو جنسية أو قارة أو ديانة ….. المهم أنها ذكرت في القرآن خمس مرات و هي أم الدنيا و محفزظة بفضل الله حيث ذكر في القرآن أن ادخلوا مصر إن شاء الله آمنين …. تحيااااااااااا مصر

    1. Kamal Bayoumi استاذ ..احييك انت وكاتب المقال واتفق كل الاتفاق مع حضراتكم ومتزعجوش حضراتكم بالتعليقات السخيفة اللى مالهاش واقع لاعلميا ولادينيا ولاتعبر الا عن جهل بعضنا المعلومات اللي حضراتكم قولتوها علماء الاجناس وحتى الاكتشافات لحفريات البشريين منذ ملايين السنين وعلماء ال dna يؤكدون كلامكم وهذا ماتعلمناه ولاعيب فى انصهار اجناس اخرى فى الشخصية المصريه دون ان تؤثر على عادات او تقاليد بخلاف الدين واللغه ودى حاجه برده نفخر بيها انا احنا متاثرناش غير بالصحيحه اللى هو دين الله ولغة القران الكريم واتفق ايضا وبشده عما قاله صاحب المقال عن العثمانيين وهم سبب بلاء وتاخر للمصريين حتى الى يومنا هذا باقتطاعهم شريحة الصناع المهره الى دولتهم الاستانه واغتصاب مواردنا دوننا واللى يقول غير كدا يبقى مغيب وتدفعة النزعة الدينية لمجرد الانتماء للدين دون النظر لاساليب اخواتنا فى الدين وطريقة اغتصابهم للموارد والارض اما عن اللذين يقولون ان المصريين اصلهم عرب ويستندوا بقولهم ان هذا موجود فى القران والسنه وهذا اضحكنى بشده فسارد برده بما هو فى القران ان ابراهيم ابو اسماعيل جد العرب تزوج من مصريه وكان قادما من كنعان الى مصر الحضارة الموجودة منذ زمن الزمن قبل ان يتواجد مايسمى بالعرب وهم الذين من بذرة سيدنا ابراهيم الخليل وهاجر المصرية الفرعونيه الجاريه المهداه من فرعون مصر لابو الانبياء

      1. “قبل ان يتواجد مايسمى بالعرب ”
        كلام غير دقيق.
        هناك نوعان من العرب و هم العرب العاربة و العرب المستعربة. النبي اسماعيل و الرسول من العرب المستعربة, اما العرب العاربة فهم يسكنون الجزيرة من زمن بعيد

  18. لا تعليق علي ماقلت هنا…كأني نفخت في قربة مقطوعة…مع أني أتيت بتاريخ وأصل المصريين علميا….لا حياة لمن تنادي…الذين يرون العرب أصل المصريين وليس العكس مصرين علي رأيهم الغير علمي ولكن بالحماس العاطفي الديني….

  19. سرد تاريخي سطحي ليس له علاقة بالعرق فعندما نبحث عن عرق أمة قديمة كالمصرية لابد أن يتقاطع التاريخ مع اشياء كثيره أهمها الجغرافية فاجغرافية مصر تغيرت وتقلبت عبر التاريخ فمصر اليوم جغرافيا تختلف عن مصر عبر التاريخ ولذلك مصريين اليوم هم خليط كبير من شعوب هذه الجغرافية عبر التاريخ وهذا يرجعنا دائما للإصل في كل البحوث:
    “الزمان والمكان”.

    1. جغرافية مصر ثابتة تقريبا عبر الزمن، ومش متغيرة زي ماحضرتك قلت.. وان كان دا مامنعش من اختلاط العرق المصري مع غيره من الأعراق عبر التاريخ بفضل انفتاح الحضارات

    1. ماعندناش روابط بتتحذف لكن الكلام اللي في الفيديو دا (مع احترامنا) مرسل يعني بدون مراجع.. مش زي ماحنا بنجيب في نهاية كل تدوينة!

  20. شكرا على المعلومات لكن انت نسيت عنصريين مهمين جدا اثروا كثيرا علي الجينات المصرية. الاول و هو العبيد من اصل افريقي و الثاني و هو العبيد من اصل اورو اسيوي.
    و كانت هناك هجرات من اماكن اخرى ايضا غير التي ذكرتها, فمثلا المقريزي في كتابه عن الشدة المستنصرية تحدث عن وجود عدد كبير من المهاجرين من الحبشة في القاهرة.
    و ايضا في القرن التاسع عشر تسبب مهاجر هندي مريض في حدوث طاعون مدمر في مصر.

  21. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make
    this website yourself or did you hire someone to do it for you?
    Plz reply as I’m looking to create my own blog and would like to know
    where u got this from. thanks

  22. Attractive section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to
    assert that I get actually enjoyed account your blog posts.

    Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently rapidly.

  23. Pretty section of content. I just stumbled upon your
    site and in accession capital to assert that I get actually enjoyed account your blog posts.
    Any way I’ll be subscribing to your feeds and
    even I achievement you access consistently quickly.

  24. Hello there! This is my first visit to your blog! We
    are a group of volunteers and starting a new initiative
    in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a
    wonderful job!

  25. Hi there just wanted to give you a quick heads up. The words in your
    content seem to be running off the screen in Ie. I’m not sure if this is a formatting issue or
    something to do with internet browser compatibility but I figured I’d post to let you know.
    The layout look great though! Hope you get the problem fixed soon. Thanks

  26. I was curious if you ever considered changing the structure of your site?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having one or 2 pictures.

    Maybe you could space it out better?

  27. Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
    I will be sure to bookmark it and come back to read more of your useful info.
    Thanks for the post. I’ll certainly return.

  28. Hi! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are
    you using for this site? I’m getting tired of WordPress because I’ve had
    issues with hackers and I’m looking at options for another platform.

    I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

  29. It was great finding your site recently. I arrived here nowadays hunting something
    totally new. I was not discouraged. Your ideas after
    new approaches on this thing have been beneficial plus a
    great help to me personally. We appreciate you having time to write down these items and then for sharing your
    thoughts.

  30. It is perfect time to make some plans for the future and it’s time to be happy.
    I’ve learn this submit and if I could I desire to recommend you
    few fascinating issues or suggestions. Perhaps
    you can write subsequent articles regarding this article. I desire to read even more things approximately it!

  31. Hello! I realize this is kind of off-topic but I had to ask.
    Does running a well-established website such as yours take a large
    amount of work? I am brand new to running a blog however I do write in my diary everyday.
    I’d like to start a blog so I will be able
    to share my personal experience and feelings online. Please let me know if you have any kind
    of ideas or tips for new aspiring bloggers. Thankyou!

  32. It’s perfect time to make some plans for the future and it is
    time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or suggestions.
    Perhaps you can write next articles referring to this article.

    I wish to read more things about it!

  33. I’m amazed, I must say. Rarely do I come across a blog that’s equally educative and interesting, and without a doubt, you have hit the nail
    on the head. The problem is an issue that too few folks are speaking intelligently about.
    I’m very happy I came across this in my hunt for something regarding this.

  34. Hi there, i read your blog from time to time and i
    own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam responses?

    If so how do you prevent it, any plugin or anything you can suggest?
    I get so much lately it’s driving me crazy so any support is very much appreciated.

  35. Hi! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
    Is it very hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things
    out pretty fast. I’m thinking about setting up my own but I’m not sure where to start.
    Do you have any ideas or suggestions? Thanks

  36. Hmm it looks like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it
    up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I too am an aspiring blog writer but I’m still new to
    the whole thing. Do you have any helpful hints for beginner blog writers?
    I’d really appreciate it.

  37. I loved as much as you will receive carried
    out right here. The sketch is attractive, your
    authored material stylish. nonetheless, you command get bought an edginess
    over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this hike.

  38. Hi there, I do think your website could be having wweb brrowser compatibility
    issues. Whenever I take a look aat yoyr website in Safari, it looks fine butt when opening in Intrrnet Explorer,
    it’s got some overlapping issues. I merely wanted to givfe you a quick
    heads up! Apart from that, wonderful website!

  39. One of the new faces in “Deal with Monday”, is Eco-friendly-eyed Awesome Deal with, now,
    I wonder just what are the Face-makers undertaking.
    The act of structure is simple plenty of, simply drag the obstructs to their desirable location then paint them any colour available.
    They declined off of the teach and prior to they
    died they claimed “HOLY CRAP.

  40. Fantzstic goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just too excellent.

    I relly like what you have acquired here, certainly like what you aree stating and the way in which you say it.

    You make it entertainong and you still care ffor to keep it smart.
    I can not wait to read much more from you. This is really a wonderful website.

  41. مدونة شاملة و كاملة لكن بعد كل هذه الانصهارات و التداخلات مع الشعوب اليونانية و الرومانية و غيرها من الشعوب الغير افريقية كيف يمكن ان تكون الخلاصة ان الشعب المصري حاليا هو الشعب الاصلي .. هذه الخلاصة غير منطقية … انصح بمشاهدة الفلم الوثائقي المكون من اربعة اجزاء Hidden Colors مذكور في هذا الوثائقي بالتفصيل اصل السكان اللذين سكنوا المنطقة المصرية و كيفية امتزاجهم و تخالطهم و كيف تم طمس الهوية المصرية الاصلية لسكان الارض المصرية قبل التاريخ ..

  42. بعد كل الغزو من الهكسوس والرومان والانجليز والفرنسين واليونان وتركيا مستحيل يكون المصريين محافظين عل اصولم..الحقيقه عليك تقبلها ان المصريين الان هم مزيج من كل اللي قلتهم في الاول.. لذلك اتفقدت الهويه المصريه.. والدليل اذا وقفت عشره مصريين ح تلقي واحد شكبو ت كي والتاني يوناني والتالت عربي والرابع سوداني والخامس مغربي والسادس اوروبي ووووووووو.. للاسف

  43. اولا اكثر الشعب المصري من اصول عرببه ومن يقول غيرذالك فهو كاذب انا احوازي عربي مسلم والاحواز محتله من قبل ايران ورقم محاولة التفريس من قبل الفرس الااننا لليوم نتكلم العربيه كيف شعب له حصاره وتاربخ الاف الينين بايله ويوم عير لغة للعرببه ان كانو ليس عرب ااخلافه الاسلاميه حكمت علي فارس 600يينخ ولليوم يتكامون الفارسيه رفم الهجره العربيه الكبيره الي بلاد فاري التي تشمل خراسان وطهران واثفهان وهمدان وكرمان ولاكن ذابت اغلب القبايل في فارس وبقت القليل من تلفبايل التي حافظت علي لغتها العربيه واما بلنسبه للاحواز بما انه قبل الاسلام كانت قبايل عربيه تعيش هناك والتي هم اوارقين حضترة عيلام تبن سام ابن نوح فبقت علي اصلها وطابعها العربي الموصوع من هذ كله نحن حافظنا علب اصلنا لاننا عرب والمصريون عرب والا اماتكلمو بلغه العربيه ومن يقول غيرذاك اماعميل اصله يهودي اوعميل للغرب وعدو للدين والله انايهمني الدين اكثرمن الوطن لان هذه الدنيا زائله ويوم الحساب الي بينفعك هوه دينك اللهم انصرالاسلام والمسلمين

شاركنا برأيك فيما قرأت!..